مصرف ماهیهای چرب احتمال ابتلا به سرطان کلیه را کاهش میدهد
محققان اعلام کردند: خوردن ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، نوعی ماهی بومی اقیانوس اطلس به نام ماکرل و ساردین حتی برای یک بار در هفته احتمال ابتلا به سرطان کلیه را کاهش می دهد.
مصرف ماهی های روغنی که سرشار از امگا ۳و ویتامین D هستند تا ۷۵ درصد خطر ابتلا به سرطان کلیه را کاهش می دهد. این در حالی است که ماهی هایی مثل ماهی تن، ماهی کاد که از جگر آن روغن می گیرند و ماهی های آب شیرین هیچ تاثیر پیشگیری کننده ای از ابتلا به سرطان کلیه ندارد.
در مقایسه با ماهی های کم چرب، میزان اسید های چرب ویژه در ماهی های چرب تا ۳۰ برابر و میزان ویتامین دی تا ۵ برابر در ماهی های چرب بیشتر است.
بر اساس گزارش Scientific American ، اسیدهای چرب و ویتامین دی سرعت رشد سلول های سرطانی را به طور چشمگیری کند می کنند.
پژوهشگران بر این باورند که میزان ویتامین دی بدن در بیماری سرطان کلیه بسیار پایین است. ماهی های چرب هم کالری بیشتری دارند و هم منابع سرشاری از اسیدهای چرب ضروری برای بدن و ویتامین دی محسوب می شوند.
این مطالعه که در نشریه Journal of the American Medical Association به چاپ رسیده است حاکی است مصرف ماهی های چرب در بیش از ۶۱ هزار زن ۴۰ تا ۷۶ ساله به طور قابل توجه ای از ابتلا به سرطان کلیه پیشگیری کرد.
گفتنی است سرطان کلیه در مردان از زنان شایع تر است.
|